Studentervaringen

Het is handig om eerst de tekst en filmpjes te bekijken en daarna door te gaan naar de vragen. Dat is leerzaam, effectief en nuttig.

Student Com
Ik vind het ook handig dat de onderwerpen per week per blok zijn weergegeven.

Student Deeltijd F&C
Ik vond het fijn dat ik thuis alles kon opzoeken en op mijn eigen tempo kan werken.

Student F&C

Docentervaringen

Docenten opleiding Commerciële economie

Enkele quotes uit de evaluatie:

'Leerlingvolgsysteem werkt briljant'.
'Je kan studenten aanspreken op hun voorbereiding'.
'Vraag van student: Heeft u het lokaal nog na de les nodig. Ik wil graag doorwerken!'.

Docent F&C

Met een voldaan gevoel sluit ik de deur van het klaslokaal. Jasmijn, mijn student staat op de gang. Meneer, mag ik u bedanken voor de fijne les. Juist de onderwerpen die ik lastig vond begrijp ik nu. Ik ga het tentamen echt halen!

Ik glimlach en zeg: Graag gedaan Jasmijn. Ik zag dat jij en anderen bij de voorbereiding van de les moeite hadden met het onderwerp Balans. Daarom heb ik extra opgaven hierover klaargezet in Studietrainer. Fijn dat de les geholpen heeft. Succes met leren voor de toets.

Als docent wil ik impact maken op mijn studenten en ze verder helpen in hun ontwikkeling.
5 jaar geleden merkte ik dat het niveauverschil in mijn klassen bij Finance & Control te groot was. Dit demotiveerde de studenten, maar ook mijzelf als docent.
Als ik veel aandacht gaf aan de studenten die de stof niet beheersten, dan raakte ik de andere studenten in dezelfde klas kwijt. Ging ik te snel met mijn uitleg dan konden sommige studenten het niet bijhouden. Wat ik ook probeerde het lukte mij niet iedereen de juiste aandacht te geven.

Ik constateerde dat ik eigenlijk voorafgaand aan mijn les geen goed inzicht had in het niveau van mijn studenten. Daarnaast had ik te weinig tijd om gericht aandacht te geven aan mijn studenten.

Als hobby IT’er en bevlogen docent zag ik de oplossing in IT. Als ik nou mijn studenten vraag om zich vooraf aan de les zich voor te bereiden in een IT omgeving waar alles van mijn cursus staat. Vervolgens check ik in het programma of ze de kennis beheersen en kan ik aan de hand van deze check mijn les inrichten. Dit geeft mij tijd en inzicht en motiveert de student. Aan de hand van deze inzichten heb ik mijn lesaanpak verandert, hieronder een opsomming van de belangrijkste aanpassingen:

  • Ik startte mijn les met gerichte vragen vanuit de studenten. Deze hadden zich immers voorbereid en konden nu gericht vragen stellen over de te behandelen stof.
  • Op basis van de score in het systeem kon ik zien welke onderwerpen door de hele klas moeilijk werden bevonden. Alleen deze behandelde ik klassikaal
  • Vervolgens deelde ik de klas in op niveau:

    • Student beheerst de stof -> ontvangt uitdagend materiaal of gaat op eigen tempo verder met nieuwe stof
    • Student beheerst de stof niet, maar heeft het wel geprobeerd -> deze studenten ontvangen gericht aandacht d.m.v. extra uitleg, extra opgaves, beantwoorden specifieke vragen.
    • Student heeft zich niet voorbereid -> deze student krijgt geen gepersonaliseerde aandacht

  • Bij een vervolg les deelde ik de klas op in duo’s, soort buddy’s. Het duo werd gevormd aan de hand van de score die in het programma stond. Zo koppelde ik een student die de stof beheerst aan een student die de stof niet beheerst. Op deze manier ontstond er een andere sociale dynamiek in de klas. Bovendien wisselde de duo’s per week en leerden de studenten elkaar beter kennen.

Na het uitvoeren van bovenstaande lesaanpak bleek dat studenten 3,5x zoveel deden dan de studenten die de reguliere lessen hadden gevolgd. Bovendien hadden mijn studenten een 25% hoger slagingspercentage op de toets. Ook bleek na de evaluatie dat de studenten de aanpak erg fijn vonden. Hieronder 2 anekdotes van enkele van mijn studenten:
Leuk om iedere week aan een andere student gekoppeld te zijn.
Fijn dat tijdens de les ik de uitdaging krijg op mijn eigen niveau.

Inmiddels zijn wij 5 jaar verder en passen we deze methode niet alleen toe binnen Finance & Control maar ook bij andere opleidingen binnen de Hogeschool Rotterdam. Na deze successen is het nu tijd om dit ook met andere scholen te delen om op deze manier een bijdrage te leveren om het onderwijs naar een hoger niveau te tillen.
Studietrainer heeft een overzichtelijke navigatie. Fijn dat je de mogelijkheid hebt om extra oefenmateriaal toe te voegen. Daarnaast was de hulp en bereikbaarheid prettig als ik vragen had.

Docent Haagse Hogeschool

Als docent heb ik mijn studenten beter in beeld. Daarnaast krijg ik meer gerichte vragen.

Docent F&C

Studietrainer wordt onder andere ingezet bij:

Neem voor meer informatie contact op met Maaike Willemsen.

Studietrainer

Gevestigd: Krimpen aan de Lek

KVKnummer: 85726370

BTWnummer: 63720353B01

Algemene voorwaarden